Manuele Therapie

Sarcopenie

Ouder dan 25 jaar? Even opgelet! Elk jaar na je 25e levensjaar verlies je zowel spiermassa als spierfunctie. Sarcopenie is het verlies van spiermassa en spierfunctie als gevolg van het ouder worden. Soms heeft het een onderliggende ziekte als oorzaak, dan wordt het secundaire sarcopenie genoemd.

Sarcopenie is dus een proces, wat automatisch gebeurd bij het ouder worden. En ja, het start al op je 25e! Het gaat alleen zo geleidelijk, dat je het zelf (eerst) niet in de gaten hebt. Primaire sarcopenie wordt veroorzaakt door vele factoren, die meestal te maken hebben met het ouder worden; Inactiviteit, afname in het aantal zenuwen dat de spieren aanstuurt, hormonale veranderingen en bijvoorbeeld minder eiwit inname of opname. Een normaal proces bij het ouder worden dus eigenlijk.
Het verlies van spierkracht wordt voornamelijk merkbaar vanaf je 35e levensjaar. De spierkrachtsverlies gaat sneller dan verlies van spiermassa op dat moment. Op den duur kan je zelfs tot 50% van je oorspronkelijke spierkracht/massa verliezen. 

Wat een negatief bericht zal je denken! Maar gelukkig is er een oplossing. Vroeger dacht men dat sarcopenie een natuurlijk proces is van het ouder worden en we er dus niks aan kunnen doen. Dat blijkt gelukkig niet waar! Op dit moment lijkt krachttraining onder begeleiding van een fysiotherapeut en voldoende eiwitinname goed te helpen tegen sarcopenie. Verder kunnen we sarcopenie tegen gaan door onder andere te letten op:

-Lichaamsbeweging (met name kracht oefeningen, om type 2 spiervezels aan te spreken)
-Voldoende eiwit en aminozuur inname
-Voldoende vitamine D
-Door hormonale veranderingen in de gaten te houden

Ook het gevoel dat je niet zo ‘krachtig’ meer bent? En wil je meer weten over bovenstaande, neem dan contact op. Gezond ouder worden begint al vroeg!